Kamis, 13 September 2012

ILMU TASAWUF,ILMU HAKIKAT ATAU ILMU BATIN

Sebenarnya ilmu rohaniah ituadalah ilmu tasawuf ataudikatakan juga sebagai ilmuhakikat atau ilmu batin. Mengapailmu ini dikatakan ilmu rohani? Inikerana perbahasannya adalahmengenai roh. Mengapa pula ia jugadikatakan ilmu tasawuf? Jika kitalihat perbincangan para ulamatermasuk ulama moden, perkataantasawuf itu diambil daripadabermacam-macam perkataan. Tetapidi sini saya hanya memilih salahsatu daripadanya iaitu dariperkataan sofa’ bermakna bersihatau murni.Tegasnya, ilmu tasawuf itu adalahilmu bagaimana hendakmembersihkan atau memurnikanroh (hati) atau nafsu. Agar daridorongan hati yang bersih itu dapatmembersihkan pula anggota lahirdaripada melakukan kemungkarandan kesalahan. ]
Oleh itu, ilmutasawuf itu adalah ilmu mengenaicara-cara membersihkan lahir danbatin daripada dosa dan kesalahan.Bahkan kesalahan lahir ini berpuncadari kesalahan batin. Dosa lahir iniberlaku setelah berlakunya dosabatin. Maka sebab itulah iadikatakan ilmu tasawuf.Kenapa pula ilmu ini juga dikatakanilmu batin? Ini kerana roh atau hatimemang tidak dapat dilihat olehmata kepala. Ia adalah makhlukyang tersembunyi. Maka ilmu inidinamakan ilmu batin kerana iamembahaskan tentang hati dansifat-sifatnya yang memang tidakdapat dilihat dengan mata lahir tapidapat dilihat oleh mata batin.Mengikut pandangan umummasyarakat sekarang, bila disebutilmu batin, mereka menganggap ituadalah ilmu pengasih atau ilmukebal. Orang yang belajar ilmu batinbermakna dia belajar ilmu kebalatau belajar ilmu pengasih.Sebenarnya orang itu belajar ilmukebudayaan Melayu, yang manailmu itu ada dicampur dengan ayat-ayat Al Quran. Kebal juga adalahsatu juzuk daripada kebudayaanorang Melayu yang sudahdisandarkan dengan Islam. Kalaukita hendak mempelajarinya tidaksalah jika tidak ada unsur-unsursyirik. Tetapi itu bukan ilmutasawuf atau ilmu kerohanianseperti apa yang kita bahaskan disini.Adakalanya ilmu tasawuf dipanggiljuga ilmu hakikat. Ini keranahakikat manusia itu yangsebenarnya adalah rohnya. Yangmenjadikan manusia itu hidup danberfungsi adalah rohnya. Yangmenjadikan mereka mukalafdisebabkan adanya roh. Yangmerasa senang dan susah adalahrohnya. Yang akan ditanya diAkhirat adalah rohnya. Hati atauroh itu tidak mati sewaktu jasadmanusia mati. Cuma ia berpindah kealam Barzakh dan terus ke Akhirat.Jadi hakikat manusia itu adalah roh.Roh itulah yang kekal. Sebab itu iadikatakan ilmu hakikat.Oleh yang demikian apabila kitamempelajari sungguh-sungguh ilmurohani ini hingga kita berjayamembersihkan hati, waktu itu yanghanya kita miliki adalah sifat-sifatmahmudah iaitu sifat-sifat terpuji.Sifat-sifat mazmumah iaitu sifat-sifat terkeji sudah tidak ada lagi.Maka jadilah kita orang yangbertaqwa yang akan diberi bantuanoleh Allah SWT di dunia danAkhirat. Kebersihan hati inilah yangakan menjadi pandangan Allah.Maksudnya, bila hati bersih,sembahyangnya diterima oleh AllahSWT. Bila hati bersih, puasanyaditerima oleh Allah. Bila hati bersih,perjuangannya diterima oleh Allah.Bila hati bersih, wirid dan zikirnyaditerima oleh Allah. Bila hati bersih,pengorbanannya diterima olehAllah. Tetapi bila hati tidak bersih,seluruh amalan lahirnya tidak akanditerima.Itulah yang dimaksudkan di dalamajaran Islam bahawa walaupunkedua-dua amalan lahir dan amalanbatin diperintahkanmelaksanakannya tetapipenilaiannya adalah amalan roh atauhatinya. Ini sesuai dengan Hadisyang bermaksud: “Cukupsembahyang sunat dua rakaatdaripada hati yang bertaqwa.”Maknanya dua rakaat sembahyangseorang yang bertaqwa itu lebihbaik daripada seorang yang banyaksembahyang tetapi hati masih kotor.Selain sembahyang itu diterima, duarakaat sembahyang dari hati yangbertaqwa itu akan memberi kesankepada kehidupan seseorang itu.Sembahyangnya itu boleh mencegahdirinya dari berbuat kemungkarandan kemaksiatan, lahir dan batin.Berdasarkan Hadis di atas, kitacukup bimbang kerana selama inikita telah mengerjakan sembahyang,sudah lama berjuang, sedikitsebanyak sudah berkorban, sudahhabiskan masa untuk berdakwah,sembahyang berjemaah, ikut jemaahIslamiah, yang mana ini semuaadalah amalan lahir, rupa-rupanyaAllah tidak terima semua amalan itudisebabkan hati kita masih kotor.Roh kita masih tidak bersih. Olehitu dalam kita menunaikankewajipan yang lahir ini, janganlupa kita memikirkan roh kita.Kerana roh yang kotor itulah yangakan mencacatkan amalan lahir,mencacatkan sembahyang,mencacatkan segala ibadah danmencacatkan pahala seluruhkebaikan kita.Orang yang banyak amal ibadah, dilangit yang pertama sudahtercampak amalannya. Kalaupunboleh naik, di langit yang kedua pulatersekat. Begitulah seterusnya dipintu-pintu langit yang lain hinggasampai ke pintu langit yang ketujuh,tersangkut lagi. Itu bagi orang yangberamal, masih tertolak amalannya.Bagaimana agaknya kalau orangyang tidak beramal langsung?Mengapa amalan lahir itutersangkut? Tersangkutnya amalanitu kerana ia ada hubungan denganpenyakit batin atau roh (hati) kitayang masih kotor. Orang yangmengumpat umpamanya, keranahatinya sakit. Walaupunmengumpat itu nampaknya amalanlahir, mulutnya yang bercakap tetapiia datang dari hati yang kotor.Sebenarnya hati itulah yangmengumpat.Hasad dengki, riyak, kibir, sombongdan sebagainya, itu semua amalanhati. Rupa-rupanya yang menghijabamalan lahir ini adalah mazmumahhati. Amalan hati (roh) inihendaklah dijaga keranamazmumah hati inilah yangmembatalkan pahala amalan-amalanlahir.Ditegaskan sekali lagi, ilmu rohaniadalah ilmu yang mengesan tabiatroh atau hati sama ada yangmazmumah atau mahmudahnya.Bukan untuk mengetahui hakikatzat roh itu sendiri. Hakikat roh itusendiri tidak akan dapat dijangkauoleh mata kepala atau tidak akandapat dibahaskan. Tetapi apa yanghendak dibahaskan adalah sifat-sifatnya sahaja supaya kita dapatmengenal sifat-sifat roh atau hatikita yang semula jadi itu. Mana-mana yang mahmudahnya (positif)hendak dipersuburkan dandipertajamkan. Kita pertahankannyakerana itu adalah diperintah olehsyariat, diperintah oleh Allah danRasul dan digemari oleh manusia.Mana-mana yang mazmumahnya(negatif) hendaklah ditumpaskankerana sifat-sifat negatif itudimurkai oleh Allah dan Rasul sertajuga dibenci oleh manusia.Oleh yang demikian, sesiapa yangmemiliki ilmu tentang roh ini,mudahlah dia mengesan sifat-sifatsemula jadi yang ada pada roh itu.Mahmudahnya dapat disuburkandan yang mazmumahnya dapatditumpaskan. Maka jadilah roh atauhati seseorang itu bersih dan murni.Sedangkan hati adalah raja dalamkerajaan diri. Bila raja dalamkerajaan diri ini sudah bersih, baik,adil, takut kepada Allah, mencintaiAllah dan Rasul, maka sudah tentudia akan mendorong rakyat dalamdirinya iaitu anggota (jawarih) iniuntuk tunduk dan patuh kepadaAllah. Mudah untuk membangunkansyariat dan Sunnah Rasulullah SAWserta mudah berbuat bermacam-macam bentuk kebaikan lagi.Maka kebaikan anggota lahir inilahyang merupakan buah daripadakebersihan jiwa itu sendiri. Jadikebersihan jiwa itulah pokok yangmelahirkan kebaikan kepadatangan, mulut, mata, telinga, kakidan seluruh tindakan lahir kita ini.Maka bila roh sudah baik, akan jadibaiklah seluruh lahir dan batinmanusia. Bila baik lahir batinmanusia, dia akan menjadi orangyang bertaqwa.Bila dia telah menjadi orang yangbertaqwa, maka dia dapatpembelaan dari Allah sama ada didunia mahupun di Akhirat. Selagibelum menjadi manusia yangbertaqwa, tidak ada jaminan dariAllah akan dibela sama ada di duniamahupun di Akhirat. Kalau sekadarmenjadi orang Islam, tidak adajaminan dari Allah untuk dibela.Dalam Al Quran, Allah tidakmengatakan akan membela orangIslam. Tidak ada satu ayat pun yangAllah berjanji hendak membantuorang Islam. Tetapi yang ada dalamayat Al Quran mahupun dalamHadis, Allah hanya membantuorang-orang mukmin yangbertaqwa. Jadi bila jiwa sudahbersih, maka akan bersih lahir danbatin, maknanya orang itu sudahmemiliki sifatsifat taqwa. Inilahyang dimaksudkan oleh Allah SWTdalam Al Quran: “Hendaklah kamuberbekal. Sesungguhnya sebaik-baikbekalan itu adalah sifat taqwa.” (AlBaqarah: 197)Bila seseorang itu sudah dapatberbekal dengan sifat-sifat taqwa,maka dia akan dapat pembelaandari Allah SWT. Pembelaan di duniamahupun di Akhirat. Sebenarnya, disinilah rahsia kejayaan dankemenangan umat Islam. Jugarahsia kehebatan umat Islam hinggaberjaya menumpaskan musuh-musuhnya sama ada musuh lahirmahupun musuh batin.

0 komentar:

Posting Komentar